Zdrowie

Czy witamina C naprawdę wpływa na naszą odporność? Poznaj FAKTY i MITY!

Wszelkie bakterie, wirusy i grzyby nieszczególnie przepadają za witaminą C. Dlaczego? Bowiem bierze ona udział w wielu procesach związanych z funkcjonowaniem naszego układu odpornościowego. Jednak to nie jedyne właściwości witaminy C. Jaką jeszcze rolę spełnia w naszym organizmie? Czy zimą powinniśmy przyjmować więcej witaminy C? Czy to uchroni nas przed grypą? Na temat kwasu askorbinowego nadal można znaleźć sporo nieprawdziwych informacji. Dlatego postaramy się dziś wyjaśnić najważniejsze kwestie. Zapraszamy do lektury.

 

Kilka słów o kwasie askorbinowym.

Witamina C, nazywana inaczej kwasem askorbinowym, to związek wykorzystywany w medycynie i w kosmetyce. Należy do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie. Głównym źródłem witaminy C w naszej diecie są warzywa i owoce. Odpowiednie jej spożycie w sposób naturalny wpływa immunostymulująco. Najczęściej kojarzona jest właśnie ze wzmacnianiem odporności organizmu, ale ma szereg innych zbawiennych właściwości.

Mówiąc najprościej – witamina C jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Kwas askorbinowym bierze bowiem udział w wielu niezwykle ważnych procesach. M.in. w syntezie kolagenu, co wiąże się z jego rolą w przyspieszaniu gojenia się ran oraz utrzymaniu zdrowych dziąseł i zapobieganiu wystąpienia szkorbutu. Ponadto, wykazuje właściwości antyoksydacyjne, stąd znajduje zastosowanie w uszczelnianiu naczyń krwionośnych. Antyoksydacja jest najlepszym sposobem profilaktyki nowotworów, chorób serca, udarów mózgu, a nawet chorób neurodegeneracyjnych, w tym choroby Alzheimera. Witamina C jest także niezbędnym elementem do syntezy hormonów i neuroprzekaźników. Zwiększa również przyswajanie przez organizm żelaza i wapnia. Ma wpływ na stężenie glukozy we krwi.

   

Czy witamina C leczy grypę?

Wskazuje się związek przyczynowo skutkowy pomiędzy przyjmowaniem witaminy C, a mniejszą podatnością na infekcje, łagodzeniem objawów i skracaniem czasu trwania chorób górnych dróg oddechowych, zwłaszcza przeziębienia. Do głównych jego objawów należą: katar, kaszel, ból gardła, gorączka. Za ich zwalczanie odpowiada w głównej mierze nasz układ odpornościowy. Jego prawidłowe funkcjonowanie zapewnia skrócenie czasu wystąpienia tych objawów, a także zmniejszenie ich nasilenia. Ponadto, im silniejszy jest nasz układ odpornościowy, tym rzadziej chorujemy.

Jednak czy witamina C pomaga więc w walce z przeziębieniem? Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Wbrew temu, co często możemy usłyszeć w mediach i znaleźć w Internecie, witamina C ani nie leczy grypy, ani nie jest lekiem, który możemy stosować prewencyjnie, żeby jej zapobiec. Jednak jej regularne stosowanie może zmniejszyć ryzyko choroby.

 

Lewo i prawoskrętna witamina C?

Kolejna błędna informacja! Według powszechnej opinii internetowych specjalistów tylko witamina C lewoskrętna posiada cenne właściwości lecznicze. Oczywiście jest to mit, sprytnie wykorzystywany chwyt marketingowy! Tego rodzaju stwierdzenia mogą też być wynikiem błędnego rozumienia nazewnictwa. Wyjaśnijmy! Oczywiście, istnieje prawo i lewoskrętna forma kwasu askorbinowego – są to cechy cząstek chemicznych. Jednak miano witaminy i działanie biologiczne ma wyłącznie lewoskrętny kwas askorbinowy, czyli nasza witamina C. Prawoskrętny kwas askorbinowy wykorzystywany jest do analiz chemicznych i laboratoryjnych, nie ma możliwości, aby nabyć go w aptece.

 

Zapotrzebowanie na witaminę C.

Według różnych źródeł dzienne zapotrzebowanie na witaminę C wynosi 40-50 mg u dzieci, 75-100 mg u kobiet i 90-100 mg u mężczyzn. Jednak w przypadku zwiększonego zapotrzebowania, dorosła osoba może przyjmować nawet 1000 mg kwasu askorbinowego dziennie. Udowodniono, że wchłanianie witaminy C w przewodzie pokarmowym zależy od indywidualnych predyspozycji genetycznych. Niektóre osoby, które posiadają dany polimorfizm genu SLC23A1, będą charakteryzowały się obniżonym wchłanianiem witaminy C z jelit do krwioobiegu, pomimo jej optymalnego spożycia. Dlatego nigdy nie powinno się samemu ustalać dawki suplementacji! Każdorazowo, po odpowiednich badaniach, powinien to zrobić specjalista.

 

Gdzie szukać witaminy C?

Źródłem witaminy C w naszej diecie są głównie owoce oraz warzywa i wbrew powszechnej do najbogatszych jej źródeł wcale nie należy cytryna. Najwięcej witaminy C znajdziemy w papryce, brokułach, brukselce, czarnej porzeczce, owocach dzikiej róży i truskawkach. Dopiero na kolejnym miejscu znajdują się cytrusy – pomarańcze, cytryny i grejpfruty.

Tagged , , , , ,