MIKROBIOTA JELIT

Endometrioza- jak leczyć?

Endometrioza to przewlekła choroba zapalna polegająca na rozroście błony śluzowej macicy poza jamą macicy.

Ale.. co ma wspólnego z jelitami?

Na pewno wiesz, że zdrowie zaczyna się w jelicie. Bakterie jelitowe pełnią wiele funkcji, a miktobiota wpływa na układ hormonalny.

Zaburzenia mikrobiomu mogą przejawiać się m.in. przerostem bakterii gnilnych w jelitach, co manifestować się może wzdęciami, zaparciami oraz zmianą perystaltyki jelit. Nadmiar czynnych metabolicznie bakterii prowadzi do endotoksemii, czyli wydzielenia się do krwiobiegu toksyn. Toksyny, wnikając do krwi, obciążają wątrobę, mogąc również wpływać na metabolizm estrogenów, co stanowi kluczowy czynnik sprawczy w endometriozie.

Co się dzieje w jelicie przy endometriozie?

Przy endometriozie zauważamy spadek liczebności bakterii mikrobioty ochronnej oraz immunostymulującej. Często zauważamy małą populację bakterii Faecalibacterium prausnitzii odpowiedzialnych za produkcję krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych. Związki te są kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania układu immunologicznego człowieka, wykazują działanie przeciwzapalne, wpływają na integralność połączeń w jelicie oraz stanowią pożywkę dla koloncytów- komórek nabłonka jelit. Niektóre badania wykazały, że podaż maślanu, należącego do krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, hamuje rozwój zmian endometrialnych.

W dysbiozie jelitowej, praca układu immunologicznego jest zaburzona, a słaba kondycja układu odpornościowego przyczynia się do wielu chorób, w tym też chorób autoimmunologicznych, takich jak endometrioza.

Krótko mówiąc- zadbanie o jelita pomoże nam załagodzić objawy endometriozy.

 

 

Jaka dieta w endometriozie?

Działaj przeciwzapalnie!

Warto włączyć do codziennej diety odpowiednią dawkę kwasów omega 3. Wykazują działanie przeciwzapalne, redukując stan zapalny, który kojarzony jest z chorobą. Ponadto, wpływają korzystnie na stan naczyń krwionośnych, a dodatkowo wykazują działanie przeciwzakrzepowo. By dostarczyć sobie odpowiedniej ilości kwasów omega 3, sięgnij po tłuste ryby, orzechy, nasiona chia, olej lniany, oliwę z oliwek.

Nie zapomnij o błonniku!

Błonnik wspomaga prace jelit. Poza tym, reguluje rytm wypróżnień, a dodatkowo obniża indeks glikemiczny, w efekcie regulując gospodarkę hormonalną. Wśród źródeł błonnika wyróżniamy produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, warzywa, owoce.

A jak antyoksydanty:

Upewnij się, że Twoja dieta obfituje w warzywa i owoce o właściwościach antyoksydacyjnych. Spożywaj intensywne w barwie warzywa i owoce zawierają witaminy A, C, E, flawonoidy. Dzięki temu, wzmocnisz swój układ immunologiczny oraz zredukujesz stan zapalny.

Produkty fermentowane:

Kiszonki zawierają spore ilości bakterii z rodzaju Lactobacillus. W celu poprawy funkcjonowania jelit oraz przywrócenia równowagi mikrobioty, sięgaj po nie często. Co możemy kisić? Warzywa! A konkretnie takie jak ogórki, rzodkiewki, a nawet.. kalafior!

Zbadaj swoje jelita. Bez wątpienia, wdrożenie odpowiedniego protokołu żywieniowo- suplementacyjnego pomoże nam uporać się z objawami. Odpowiednio dobrana probiotykoterapia oraz indywidualne wskazówki żywieniowe wspomagające utryzmanie równowagi w jelicie również pomogą Ci zapomnieć o chorobie.

O czym jeszcze warto wiedzieć?

Pożegnaj się z plastikiem!

Zdziwiona? Produkty z plastiku zawierają ksenoestrogeny- to związki chemiczne, które wykazują zdolność interakcji z układem hormonalnym i modulowania jego czynności. Ksenoestrogeny mają podobną budowę do estrogenów, co powoduje w rezultacie oszukanie organizmu i rozregulowanie gospodarki hormonalnej. Wśród źródeł ksenoestrogenów wymienia się produkty takie jak: tworzywa sztuczne, pestycydy, spaliny, dym tytoniowy. Krótko mówiąc, w endometriozie niezwykle ważne jest wyeliminowanie kontaktu z tym szkodliwym związkiem. Gdzie znajdować się może bisfenol A? Stosuje się go powszechnie do produkcji puszek aluminiowych, butelek PET, zabawek, pojemników na żywność. W ten sposób, dostaje się do organizmu, siejąc w nim spustoszenie. Już niskie dawki mogą powodować u kobiet:

  • oporność na insulinę,
  • zaburzenia funkcjonowania tarczycy,
  • endometriozę,
  • PCOS.

Dodatkowo, unikaj alkoholu, używek i tłuszczy TRANS! Produkty z tych grup charakteryzują się wysokim potencjałem prozapalnym.

 

bibliografia:

  • Chadchan SB, Popli P, Ambati CR, Tycksen E, Han SJ, Bulun SE, Putluri N, Biest SW, Kommagani R. Gut microbiota-derived short-chain fatty acids protect against the progression of endometriosis. Life Sci Alliance. 2021 Sep 30;4(12):e202101224. doi: 10.26508/lsa.202101224. PMID: 34593556; PMCID: PMC8500332.
  • Helbig M, Vesper AS, Beyer I, Fehm T. Does Nutrition Affect Endometriosis? Geburtshilfe Frauenheilkd. 2021 Feb;81(2):191-199. doi: 10.1055/a-1207-0557. Epub 2021 Feb 8. PMID: 33574623; PMCID: PMC7870287.
  • Jurkiewicz-Przondziono J, Lemm M, Kwiatkowska-Pamuła A, Ziółko E, Wójtowicz MK. Influence of diet on the risk of developing endometriosis. Ginekol Pol. 2017;88(2):96-102. doi: 10.5603/GP.a2017.0017. PMID: 28326519.
  • Jiang I, Yong PJ, Allaire C, Bedaiwy MA. Intricate Connections between the Microbiota and Endometriosis. Int J Mol Sci. 2021 May 26;22(11):5644. doi: 10.3390/ijms22115644. PMID: 34073257; PMCID: PMC8198999.
  • Jiang I, Yong PJ, Allaire C, Bedaiwy MA. Intricate Connections between the Microbiota and Endometriosis. Int J Mol Sci. 2021 May 26;22(11):5644. doi: 10.3390/ijms22115644. PMID: 34073257; PMCID: PMC8198999.
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33761124/
  • Buck Louis GM, Peterson CM, Chen Z, Croughan M, Sundaram R, Stanford J, Varner MW, Kennedy A, Giudice L, Fujimoto VY, Sun L, Wang L, Guo Y, Kannan K. Bisphenol A and phthalates and endometriosis: the Endometriosis: Natural History, Diagnosis and Outcomes Study. Fertil Steril. 2013 Jul;100(1):162-9.e1-2. doi: 10.1016/j.fertnstert.2013.03.026. Epub 2013 Apr 8. PMID: 23579005; PMCID: PMC3700684.

 

Tagged

Mikrobiota - Pakiet Premium

919 zł

Mikrobiota- Pakiet Start

459 zł

Bakterie odżywiające nabłonek jelita (RT PCR)

200 zł